Mooi project heb je onder jouw handen. En handig met moderne sociale media ook! Je bent al goed begonnen, en ik hoop dat je niet te veel roest gaat aantreffen. Heb jij een 3,5 in de 633 liggen? Want een M90 is een 3,5. Er zitten op dat blok waterkanalen aan de zijkant en er staat een witte L op het blok bij het oliefilter.
Een type 1 met turbo en meer dan 250 pk geeft een aantal zaken extra te doen. De differentieel bevestiging bij de kofferbakbodem zul je moeten versterken, en de veerpootbrug voor en achter mogen ook niet ontbreken. De remmerij voor een type 1 verdient ook aandacht. De standaard remmen voldoen tot de 250 pk met stahlflex leidingen en orginele Textar of Ferodo sport remblokken, daarboven moet je echt wat anders. Er is geen remmen upgrade voor de vooras te krijgen zonder dat er een adapterplaat nodig is, dit omdat de afstand van de boutgaten voor de remklauwen bij de E12 en E24 type 1 en de E23 een unieke maat hebben en er geen e28 of e32 remmen op passen. Voor je een dikke motor plaatst zou je eigenlijk de remmen eerst moeten upgraden. Als je zeker weet dat je met een turbo gaat werken zou ik even met Tim Maatman gaan praten. Hij had een aantal jaren geleden al een E30 voorzien van een S14 met turbo meegenomen naar Drachten voor de dragrace, en zijn werk is netjes. Die 635 met turbo heeft hij ook gedaan lees ik net. Voor leuk toeren is een 3,3 of 3,5 met een upgrade van de nokkenas meestal voldoende. Mijn motor is standaard, en als ie versleten is bouw ik een 3,7 met schrick nokkenas en een "einzeldrosselanlage" met een megasquirt inspuitcomputer. Dit is toekomst muziek, en komt nadat ik een 5 bak en bijbehorende cardan as heb, en het budget natuurlijk.
citaat uit Wikipedia;
M90
The M90 engine is a lower performance SOHC engine that was based on the M88/1. It utilizes the same block from the M88 and maintains the same bore and stroke, but borrows its head from the BMW M30 engine family. Different years of M90 engines used both Bosch Motronic and Bosch L-Jetronic engine management systems.[4] Typically identified by a white L painted on the block behind the oil filter housing and coolant water passages on the side of the block.
The M90 sold in Europe and most other markets (except North America) used a compression ratio of 9.3:1, did not have a catalytic converter and produced 160 kW (215 hp).
Applications:
1979-1981 E12 M535i
1978-1982 E24 635CSi
1978-1982 E23 735i