Ik ben reeds een tijdje op zoek naar een leuke klassieke BMW, hetzij een e34/e30. Mijn kennis van deze vroege e24 is eerder beperkt. Ik vond deze mooie handgeschakelde 635csi en was op slag verliefd. De wagen heeft 120k km gelopen maar heeft sinds 2009 geen geldige platen meer. De verkoper vertelt me (voor zover mijn matige kennis van het Frans) dat de wagen corrosie heeft maar zeker niet rot is , start en rijdt.
Na wat opzoeken kom ik tot de conclusie dat een E24 voor 1982 niet het ideale scenario blijkt te zijn. Vele onderdelen worden gedeeld met de e12 5 reeks en zijn dus schaars (klopt dit?), nieuwe hoofdremcilinders zijn onvindbaar, etc... Ook heeft een vroege e24 wat kinderziektes die vanaf bouwjaar 1982 opgelost worden.
Mechanisch ben ik best wel uit de kluiten gewassen maar roest is mijn grootste nachtmerrie.
-Afgezien de gebruikelijke roest op zichtbare plaatsen, welke onzichtbare of zorgwekkende plekken moet je zeker controleren op een e24?
-In het dashboard blijkt een batterij te zitten die kan lekken en schade kan veroorzaken, hoe controleer ik dit?
-Kan deze 79 635csi van fabriek geleverd zijn met de short gear ratio versnellingsbak en/of LSD? kan je dit enkel van de optielijst afleiden?
-Algemeen: wat moet je nog nagaan bij de aanschaf van een e24?
Op de foto's van het zoekertje kan je al wat roest vinden aan de deur van de passagier, chrome aan de voorbumper en aan de achterlichten een de bestuurderszijde. Ik denk ook de optionele sportstoelen te zien.
Ik dank jullie alvast!